لبخند سلامت

لبخند سلامت

به روز ترین مطالب پزشکی و روش های نوین تشخیص انواع بیماری
لبخند سلامت

لبخند سلامت

به روز ترین مطالب پزشکی و روش های نوین تشخیص انواع بیماری

علت آبسه مقعد چیست؟

بسیاری از غدد در داخل مقعد بدن یافت می شوند. اگر یکی از این غدد مسدود شود، ممکن است عفونی شوند، آبسه ایجاد می شود. آبسه آنورکتال مجموعه ای از چرک زیر پوست در ناحیه مقعد و رکتوم است.

آبسه پری آنال شایع ترین نوع آبسه مقعدی است. این آبسه ها می توانند باعث ناراحتی قابل توجهی برای بیماران شوند. آنها در لبه مقعد قرار دارند و در صورت عدم درمان می توانند به فضای ایسکیوآنال یا فضای بین اسفنکتریک گسترش یابند زیرا این نواحی با فضای پری آنال پیوسته هستند.

فیستول چیست؟

فیستول مقعدی (همچنین فیستول آنورکتال نیز نامیده می شود) می تواند در نتیجه یک آبسه اولیه مقعدی که به طور کامل بهبود نیافته است ایجاد شود. این می تواند در 50٪ از بیمارانی که با عفونت آبسه مراجعه می کنند رخ دهد. گاهی اوقات، غدد کوچک طبیعی موجود در داخل کانال مقعد ممکن است مسدود شده و عفونی میشوند که آبسه ها را به وجود می آورند. 

فیستول تونلی است که غدد عفونی در کانال مقعد را تشکیل داده و به آبسه زیر پوست متصل می کند. ایجاد عفونت و فیستول معمولاً به دلیل عادات روده فرد یا نحوه پاکسازی فرد پس از اجابت مزاج ایجاد می شود. شرایط دیگری وجود دارد که می تواند فرد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فیستول آنورکتال قرار دهد، مانند بیماری کرون، سابقه پرتوهای لگنی، ترومای آنورکتال و سرطان آنورکتال.

علت ایجاد فیستول چیست؟

پس از تخلیه آبسه، ممکن است تونلی باقی بماند که غده مقعدی را که از آن آبسه به وجود آمده به پوست متصل می کند. اگر این اتفاق بیفتد، زهکشی مداوم از دهانه بیرونی ممکن است نشان دهنده پایداری این تونل فیستول باشد. اگر دهانه بیرونی تونل بهبود یابد، ممکن است آبسه های مکرر ایجاد شود.

images_1702726921_657d8d093e185.jpg

علائم آبسه و فیستول مقعدی چیست؟

بیمار مبتلا به آبسه ممکن است درد، قرمزی یا تورم در ناحیه موضعی اطراف کانال مقعد داشته باشد. این عارضه ممکن است در طی یک دوره چند یا چند روزه ایجاد شود. عموما خستگی، تب و لرز نیز شایع است. با افزایش فشار و حجم عفونت، پوست ممکن است در این ناحیه پاره شده و چرک عفونت آزاد شود. تقریباً در 50٪ از افرادی که دچار فیستول می شوند، ناحیه عفونت آبسه اصلی به طور دوره ای متورم شده و برای تخلیه باز می شود. این عارضه می تواند به شکل یک چرخه مداوم تکرار شود.

تشخیص آبسه مقعدی چگونه است؟

اکثر آبسه های مقعدی یا فیستول آنورکتال بر اساس یافته های بالینی در طی معاینه مطب یا جراحی تشخیص داده و مدیریت می شوند. گاهی اوقات، آزمایشات بیشتر مانند سونوگرافی، سی تی اسکن یا MRI می تواند به تشخیص آبسه های عمیق تر یا ترسیم تونل فیستول غیر معمول کمک کند تا به درمان کمک کند.

درمان آبسه مقعدی چیست؟

آبسه نیاز به تخلیه با روشهای پزشکی از جمله جراحی یا درمان با لیزر دارد. برشی در پوست روی تورم ایجاد شده تا عفونت تخلیه شود. این کار را می توان در اورژانس یا مطب پزشک با بی حسی موضعی یا در اتاق عمل تحت بیهوشی عمیق تر انجام داد.

اگر عفونت چرک ایجاد کرده باشد، آنتی بیوتیک ها اغلب به عنوان تنها درمان بی اثر هستند. تخلیه موفقیت آمیز چرک به سیستم ایمنی بدن فرصت بهتری برای غلبه بر عفونت می دهد. برخی از شرایط وجود دارد که در آنها آنتی بیوتیک تجویز می شود.

https://www.didarnews.ir/fa/news/159954/%D8%A2%D8%A8%D8%B3%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

اگر شقاق درمان نشود چه میشود؟ شقاق خطرناک است؟

اگر شقاق درمان نشود چه میشود؟ شقاق خطرناک است؟

برخی از عوارض احتمالی شقاق مقعدی عبارتند از: شقاق مزمن مقعد و پارگی دائمی که به هیچ عنوان با دارو و گذشتن زمان ترمیم نمی یابد. زیرا هر چه مدت بیشتری بگذرد، این عارضه می تواند باعث ایجاد بافت اسکار گسترده در محل شکاف (فیشر مقعدی) شود. در برخی موارد نیز عفونت زخم به اندازه ای گسترده شده که منجر به فیستول در مقعد میشود. فیستول ها تونل های باریکی هستند که دو عضو مجاور در مقعد را به یکدیگر وصل میکنند.

مدفوع (poo) به طور موقت در رکتوم ذخیره می شود و از طریق مقعد از بدن خارج می شود. شقاق مقعدی یک پارگی یا شکاف در پوشش مخاط مقعد است. علائم و نشانه‌ ها شامل درد هنگام دفع مدفوع و خون قرمز روشن از مقعد است.

حدود نیمی از موارد با خودمراقبتی مناسب و اجتناب از یبوست خود به خود بهبود می یابند.

علائم شقاق مقعد

علائم و نشانه های شقاق مقعدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد مقعد
  • درد هنگام انجام حرکت و مدتی پس از آن
  • خون قرمز روشن از مقعد
  • خون روی سطح مدفوع
  • لکه خون روی دستمال توالت

Anal fissures are most commonly caused by damage to the lining of the anus or anal canal, the last part of the large intestine.  این مشکل در کودکان کمتر از یک سال شایع است و از هر 10 نوزاد، هشت نوزاد را درگیر میکند. میزان عمیق بودن زخم در هر فرد با افزایش سن کاهش می یابد. علل شایع در بزرگسالان شامل یبوست و ضربه به مقعد (مانند زایمان سخت) است.

نقش مقعد

مقعد زمانی اجازه دفع مدفوع را می دهد که کنترل ارادی بر عبور حرکات روده داشته باشد. مواد زائد در طول روده بزرگ توسط امواج انقباضات عضلانی (پریستالسیس) ماساژ داده می شوند. هنگامی که آب اضافی از طریق ادرار خارج می شود، مدفوع به طور موقت در رکتوم ذخیره می شوند. رکتوم به مقعد می‌پیوندد، که یک لوله کوتاه حاوی یک حلقه عضلانی (اسفنکتر) است که می‌ تواند به میل خود باز شده تا دفع مدفوع (poo) را امکان پذیر کند. پوشش غشایی مقعد را مخاط مقعد می نامند. شقاق نوعی پارگی در مخاط مقعد است.

اگر شقاق درمان نشود چه میشود؟ شقاق خطرناک است؟

علل ایجاد شقاق مقعدی

کلینیک دکتر علیرضا زارعی در رابطه با شقاق می گوید؛ دلایل زیادی در ایجاد شقاق مقعدی دخیل هستند و وجه اشتراک تمامی آنها ایجاد ضربه و فشار بیش از اندازه در ناحیه ی مقعد است. یبوست یکی از مهم ترین دلایل ایجاد این عارضه است.خروج مدفوع سخت و سفت می تواند دیواره ها و پوست ناحیه ی مقعد را به هنگام اجابت مزاج به شدت خراش دهد و دچار آسیب های متعددی کند. برخی از علل عبارتند از:

  • یبوست مزمن
  • دفع مدفوع خشک و سفت
  • پاک کردن خشن یا بیش از حد مقعد پس از انجام یک حرکت
  • اسهال
  • التهاب مقعد و رکتوم
  • بیماری کرون
  • خاراندن (مثلاً به عنوان واکنش به عفونت کرم سنجاقی)
  • آسیب مقعدی
  • بارداری
  • زایمان
  • سرطان رکتوم

انواع روشهای جراحی هموروئید و عمل بواسیر

انواع مختلفی از روشهای جراحی  برای درمان هموروئید وجود دارد که در زیر توضیح داده شده است:

بستن نوار لاستیکی یا رابربند

این روشی برای درمان خونریزی یا پرولاپس هموروئید داخلی است. که شامل قرار دادن یک نوار لاستیکی در اطراف ریشه توده بواسیری است. این کار باعث محدود شدن جریان خون آن شده و در نهایت باعث کنده شدن هموروئید می شود.

https://jarahlaser.com

درمان بواسیر با رابربند

انعقاد و قطع جریان خونرسانی

انعقاد می تواند هموروئیدهای داخلی خونریزی دهنده را که هنوز پرولاپس نشده اند، درمان کنند. پزشک از جریان الکتریکی یا نور مادون قرمز برای ایجاد بافت اسکار روی هموروئید استفاده می کند. این بافت خون رسانی به هموروئید را محدود کرده و باعث افتادن آن می شود.

اسکلروتراپی

روش اسکلروتراپی شامل تزریق یک محلول شیمیایی توسط پزشک به بواسیر داخلی است. این محلول با بی حس کردن پایانه های عصبی اطراف ناحیه به تسکین درد کمک می کند. همچنین باعث تشکیل بافت اسکار و افتادن هموروئید می شود.

هموروئیدکتومی

روش هموروئیدکتومی با هدف حذف هموروئید انجام می شود. جراح این عمل را در بیمارستانی انجام می دهد که در آن بیمار بلوک نخاعی یا بی حسی موضعی دریافت می کند.

جراح مقعد را باز کرده و به آرامی بواسیر را برش می دهد. آنها می توانند برش را با استفاده از ابزارهای مختلف جراحی مانند قیچی جراحی یا لیزر انجام دهند. هیچ تفاوتی در ناراحتی بین این دستگاه ها وجود ندارد.

پس از برداشتن بواسیر، جراح زخم ها را می بندد،یا باز می گذارد یا از ترکیبی از هر دو روش استفاده می کند.

دلیل باز گذاشتن زخم معمولاً این است که زخم به دلیل محل آن به سختی بسته می شود یا سایر شرایط بهداشتی وجود دارد.

منگنه زدن هموروئید

این روش به درمان هموروئید داخلی که بزرگ شده یا افتادگی کرده اند کمک می کند زیرا نمی تواند هموروئید خارجی را درمان کند.

جراح این فرآیند را تحت بیهوشی انجام می دهد. در طی آن، جراح از یک دستگاه مخصوص برای منگنه کردن هموروئید در یک موقعیت طبیعی در داخل کانال مقعد استفاده می کند. این امر خون رسانی به بواسیر را محدود می کند و باعث می شود اندازه آن به آرامی کاهش یابد.

برخی از مطالعات نشان داده اند که منگنه زدن هموروئید می تواند نسبت به هموروئیدکتومی سنتی درد کمتری داشته باشد و ممکن است زمان بهبودی کوتاه تری داشته باشد. با این حال، احتمال بروز عود مجدد بیماری در این مواقع بیشتر است.

درمان شقاق مقعدی

درمان شقاق حاد مشکل سخت و یا پیچیده ای نبوده و یا با رعایت چند نکته ساده بیماری برطرف می شود. اما در صورتی که برای درمان اقدام نکنید، بیماری به حالت مزمن درآمده و به همین نسبت درمان نیز مشکل تر خواهد شد. در این صورت می بایست از درمان های تهاجمی نظیر جراحی برای برطرف کردن عارضه استفاده نمود. انواع راهکار های درمان این عارضه بدین شرح است:

  • روشهای درمان خانگی شقاق شامل حمام سیتز، یا نشیمن شامل قرار دادن ناحیه نشیمنگاه در آب گرم است که می تواند به بهبود التهاب و علائم کمک نماید. برای این منظور می توانید ۳ بار در روز و هر بار ۲۰ دقیقه در آب گرم بنشینید. کمپرس یخ و تغییر رژیم غذایی برای افزایش مصرف فیبر و آب که موجب بهبود یبوست خواهد شد.
  • دارو: دارو های مناسب برای درمان این بیماری می توانند التهاب و عفونت را از بین ببرند و با رفع اسپاسم عضله دریچه ای مقعد به درمان بیماری کمک کنند. داروهای مناسب این بیماری شامل آنتی فیشر، رکتول، لیدوکائین،دیلتیازم و …است.

در صورت عدم بهبودی با استفاده از درمان خانگی شقاق و درمان دارویی در طی ۷ روز باید از سایر روشهای پزشکی و تهاجمی برای درمان استفاده نمود. که عبارتند از :

  • درمان با بوتاکس : در این روش با استفاده از تزریق سم بوتولینوم عضله مورد نظر را موقتاً (۳ تا ۶ ماه) فلج می کنند، این امر موجب می شود، بیماری درمان شود، ولی اگر علت بیماری تنگ بودن عضله دریچه ای مقعد باشد، بیماری مجدداً عود خواهد نمود.
  • جراحی: در روش جراحی با استفاده از تیغ قسمتی از عضله را قطع می کنند. این روش در برطرف کردن اسپاسم تاثیرگذار است و می تواند به درمان قطعی بیماری کمک کند. اما این روش درمانی نیازمند بستری در بیمارستان است که شاید برای همه افراد مقدور نباشد، از طرفی می تواند درد و خونریزی شدیدی را به بیماری تحمیل کند. به همین جهت جراحی شقاق منسوخ شده است.
  • درمان شقاق با لیزر : لیزر بهترین روش درمان این بیماری است. در این روش از اشعه لیزر برای قطع عضله استفاده می شود. همین امر موجب شده آسیب کمتری به مقعد وارد شود و ضمن به حداقل رسیدن درد و خونریزی، عوارض ناخوشایند بیماری نیز وجود ندارند.

کلینیک مهنا آماده خدمت رسانی به بیماران مبتلا به شقاق است. در این کلینیک از جدیدترین و پیشرفته ترین دستگاه های لیزر استفاده می شود، تا بدون ایجاد هرگونه عوارضی بیماری یک بار و برای همیشه برطرف شود.

فیستول

بیماری فیستول یا ناسور از آزاردهنده ترین بیماری های ناحیه مقعد است. این بیماری موجب اتصال غیرطبیعی دو ارگان از بدن به یکدیگر می گردد. در مورد فیستول مقعدی این مجرایی مابین کانال مقعد و پوست اطراف آن ایجاد می شود. وجود این مجرا موجب می شود، عفونت ها و آلودگی های مقعد به روی پوست منتقل شود در نتیجه این بیماری به شدت آزار دهنده است.

علت فیستول در اغلب موارد عفونتهای طولانی مدت درمان نشده است در مواردی بروز بیماری های التهابی روده مانند کرون و کولیت در این بیماری نقش دارند، اما اغلب فیستول ها ناشی از آبسه های طولانی مدت و درمان نشده ایجاد می شود.

علائم فیستول

پروفایل ها

http://www.mmo.red/memberlist.php?mode=viewprofile&u=134
http://forum.evony.com/member.php?1162180-t-davis
http://aeahumanrightsexposur.com/memberlist.php?mode=viewprofile&u=1851&sid=6ca9032984dd03e8aef52a02ce23133e
http://www.hentaiforums.net/memberlist.php?mode=viewprofile&u=232719
http://forum-digitalna.nb.rs/memberlist.php?mode=viewprofile&u=118928&sid=67ded74b2cc988aa6616aa0f36f1af5c
https://www.buffettworld.com/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=16994
http://tickets-gemuetlichkeit-weilbach.de/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=120
http://www.mobilesforums.com/members/101522.html