لبخند سلامت

لبخند سلامت

به روز ترین مطالب پزشکی و روش های نوین تشخیص انواع بیماری
لبخند سلامت

لبخند سلامت

به روز ترین مطالب پزشکی و روش های نوین تشخیص انواع بیماری

بهترین دکتر کیست مویی در تهران

کیست مویی چیست؟

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال که به نام موی برگشتنی نیز شناخته می شود، عارضه ای است که از برگشتن یا تاخوردن مو درون پوست ایجاد می شود. به طوری که معمولا در بین کفل ها و بالای خط باسن حفره ای پر از مو و عفونت در زیر پوست جمع شده و موجب بروز برخی علائم در فرد می شود.
علائم کیست مویی در ابتدای به وجود آمدن آنچنان حاد نیست و درد زیادی دارد تنها با برآمدگی و حفره حفره شدن پوست همراه است. با گذشت زمان سینوس عفونی تر شده و شروع به ترشح چرک و عفونت می کند. این ترشحات دارای بوی بد بوده و درد را برای بیمار به همراه می اورد.


چه زمانی به دکتر کیست مویی مراجعه کنیم؟

بیماری کیست مویی در ابتدای پدید آمدن،علائم نسبتا کمی از خود نشان می دهد. کیست مویی به محض پیشرفت و حاد شدن، نشانه هایی چون احساس درد شدید، ترشح عفونت، سوراخ شدن پوست و بیرون آمدن مو از ناحیه، درد هنگام نشستن و تحرک، برجستگی توده ای در محل، قرمزی، سوزش و در موارد حاد تب از خود نشان می دهد. در این هنگام مراجعه به پزشک الزامی می باشد.
عدم مراجعه به پزشک پس از مشاهده علائم و بی تفاوتی به آن می تواند موجب پیشرفت کیست مویی و آسیب رساندن آن به نخاع شود.
زمانی که کیست مویی حاد باشد و درمان با دارو امکان پذیر نباشد، استفاده از روش درمانی چون عمل جراحی لیزر موثر بوده و نتیجه 100 درصد به بیمار می بخشد.


برای کیست مویی باید به چه دکتری مراجعه کرد؟

جراح عمومی، دکتر پوست، پزشک عمومی، از پزشکانی هستند که در صورت مشاهده علائم کیست مویی می توانید به آنها مراجعه کنید.
اما باید بدانید انتخاب یک پزشک ماهر و با تجربه که سابقه درمان کیست مویی را داشته باشد بسیار مهم بوده و در درمان بیماری شما بسیار موثر است. چرا که پزشک معالج باید با معاینه فرد بیمار، بتواند میزان حاد یا مزمن بودن کیست مویی را تشخیص داده و توانایی انتخاب بهترین شیوه درمان را داشته باشد.
برای مثال اگر بیماری در مراحل اولیه باشد پزشک باید روش درمانی استفاده از دارو را برای بیمار تجویز کند یا اگر کیست مویی بسیار حاد باشد، پزشک با استفاده از تخصص خود شیوه درمانی جراحی یا انجام لیزر را برای بیمار تجویز کند. بنابراین بهترین دکتر کیست مویی کسی است که از تخصص و تجربه بالا برخوردار باشد.


کیست مویی چگونه معاینه می گردد؟

از آنجایی که این بیماری دارای علائم ظاهری زیادی است، پزشک با مشاهده ناحیه و بدون انجام آزمایش و تست می تواند آن را تشخیص داده و اقدام به درمان آن کند. اما ممکن است دکتر متخصص کیست مویی برخی سوال از شما بپرسد تا میزان پیشرفت بیماری و نوع درمان را معین کند.


سوالاتی که دکتر کیست مویی از شما می پرسد

در هنگام مراجعه به دکتر کیست مویی، پزشک به منظور معاینه دقیق تر و بررسی شرایط برخی سوالات از شما می پرسد تا سریع تر شدت بیماری را تشخیص دهد.

  • علائم شما از چه زمانی شروع شد؟
  • آیا کیست مویی در خانواده شما سابقه دارد؟
  • آیا قبلا هم دچار این عارضه شده اید؟
  • چه چیزی باعث تشدید علائم شما می شود؟
  • سابقه مصرف دارو های هورمونی دارید؟
  • سابقه بیماری خاصی دارید؟
  • شغل شما به گونه ای است که ساعتهای زیادی نشسته اید؟
  • چه زمانی درد شما بیشتر می شود؟
  • پس از بروز علائم دچار تب شده اید؟
  • ورزش و تحرک کافی در برنامه روزانه خود دارید؟

چه سوالی از دکتر جراح کیست مویی بپرسیم؟

کیست مویی من چقدر حاد است؟

بهترین شیوه درمانی برای بیماری من چیست؟

طول درمان بیماری چقدر است؟

آیا نیاز به انجام عمل جراحی لیزر دارم؟

آیا بروز بیماری مربوط به مصرف داروی خاصی است؟

با تغییر عادات روزانه بیماری درمان می شود؟

برای جلوگیری از به وجود آمدن مجدد بیماری چه کارهایی انجام دهم؟


معرفی بهترین متخصص کیست مویی در تهران

همانطور که گفته شد انتخاب متخصص و دکتر کیست مویی ماهر و با تجربه یکی از قدم های درمان کیست مویی است که بسیار موثر است. کلینیک نشیمنگاه با داشتن بهترین دکتر جراح کیست مویی و کادر حرفه ای یکی از معتبر ترین کلینیک های تهران در زمینه درمان بیماری های نشیمنگاهی از جمله لیزر کیست مویی می باشد.
بنابراین می توانید با مراجعه یا تماس با کلینیک نشیمنگاه و معاینه توسط پزشکان این مجموعه به بهترین شیوه درمان کیست مویی بپردازید.

زخم مقعدی با خونریزی همراه است؟

همانطور که در تعاریف گفته شد، بله. زمانی که داخل رکتوم زخم بشود که به آن شقاق هم گفته می شود، تنها زمانی بیمار متوجه آن می شود که لکه های خون را در کاسه توالت، دستمال کاغذی یا روی مدفوع خود مشاهده می کند.

از طرفی دیگر سندرم زخم رکتوم منفرد (شقاقی که به هیچ عنوان درمان نمی شود) یک اختلال نادر است. در 1 نفر از هر 100000 نفر رخ می دهد. حدود 40 درصد از افراد مبتلا به سندرم زخم رکتوم منفرد دچار زخم می شوند.

چه کسانی در معرض ابتلا به شقاق هستند؟

بزرگسالان و کودکان ممکن است به بیماری التهابی روده مبتلا شوند، اما اکثر افراد در دهه 30 زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند. افراد در هر سنی ممکن است به دلیل یبوست و زور زدن (فشار بیش از حد سخت) در حین اجابت مزاج دچار زخم مقعدی (شقاق-فیشر) شوند.

بزرگسالان جوان به احتمال زیاد به سندرم زخم رکتوم منفرد مبتلا می شوند، اگرچه ممکن است در کودکان رخ دهد.

لیزر شقاق مقعدی

درمان زخم یا شقاق مقعدی

پیش از ورود روش درمان بیماری ها با لیزر در حوزه پزشکی؛ روش نسبتا قطعی برای درمان سریع شقاق از عمل جراحی استفاده می شد. متاسفانه در این موارد بیمار مجبور به تحمل عوارض جراحی، بیهوشی، بستری در بیمارستان و دوره مدت نقاهت طولانی همراه با درد بود. https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-868270 این روش ها که امروزه به ندرت یا بهتر است بگوییم اصلا به کار گرفته نمی شوند، توضیح داده شده اند:

جراحی اسفنکتروتومی

متداول ترین روش جراحی شقاق مقعدی ، اسفنکتروتومی داخلی است. این یک روش سرپایی است که اغلب در بیمارستان ، کلینیک یا مرکز جراحی انجام می شود. طبق آمار و گزارشات، در بین دیگر روشهای جراحی؛ اسفنکتروتومی نتیجه قطعی تری دارد.

از این روش برای شل کردن عضلات اسفنکتر مقعد استفاده شده که به مرور زمان باعث بهبود زخم می شود. اسفنکتروتومی با ایجاد برش در اسفنکتر داخلی (از خارجی ترین لبه مقعد) تا کانال داخلی مقعد ایجاد می شود. بهبودی کامل طی این روش درمان به طور معمول 6 تا 10 هفته طول می کشد ولی طی این مدت فرد می تواند به کارهای روزمره خود با احتیاط ادامه دهد.

یکی از خطرات نادر ولی احتمالی که در این روش درمان وجود دارد، این است که ممکن است فرد پس از جراحی اسفنکتروتومی دچار بی اختیاری در دفع گاز و مدفوع شود. این احتمال خیلی کم است ولی بهتر است به آن خوب فکر کنید. این روش در هر صورت نوعی جراحی به حساب می آید در نتیجه داشتن درد پس از عمل طبیعی است.

کیا عمل فیستول انجام دادند؟

این جراحی توسط جراح کولون و رکتوم انجام می شود. هدف از جراحی ایجاد تعادل بین خلاص شدن از شر فیستول و در عین حال محافظت از عضلات اسفنکتر مقعد است که در صورت آسیب می تواند باعث بی اختیاری شود. فیستول هایی که در آن عضله اسفنکتر درگیر نیست یا کمی درگیر است، با فیستولوتومی درمان می شوند.
جراحان عمل فیستول را برای تمام بیمارانی که مبتلا به این عارضه هستند ضروری می دانند. زیرا بیماری فیستول می تواند با عفونت و چرکی زیادی همراه باشد که به مرور زمان بدتر هم می شود. در نتیجه ممکن است به دیگر عضلات هم برسد و آنها را درگیر کند.

با ترشح بعد از عمل فیستول چه کنیم؟

jahannews.com داشتن ترشحات یا خروج خونابه پس از عمل جراحی طبیعی است. اگر چه ممکن است که این ترشحات تا دو هفته هم طول بکشند ولی پس از عمل به مرور زمان کمتر شده و قطع می شوند.

بهترین کار برای جلوگیری و تسریع در روند از بین بردن ترشحات در خانه استفاده از کمپرس یخ می باشد. البته این مورد هم با مشورت پزشک باید انجام شود. توجه کنید که محل را مرتب باید تمیز کرده و از تجمع چرک و ترشحات جلوگیری کنید.

آیا فیستول کشنده است؟

در حالی که این بیماری به ندرت تهدید کننده زندگی است، فیستول می تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد و اغلب به درمان ترکیبی پزشکی و جراحی نیاز دارد. 

نحوه پانسمان زخم فیستول چگونه است؟

بسته به میزان تخلیه چرک از فیستول زمان بعد از عمل، برخی از این مسیرهای چرکی را می توان با یک پانسمان خشک ساده چند بار در روز با یک کرم مانع برای محافظت از پوست پریفیستولار کنترل کرد. سایر فیستول ها برای مدیریت زهکشی و بو باید بسته شوند.
زخم شما 10-14 روز طول می کشد تا بهبود یابد. توصیه می کنیم که محل و خود پانسمان حداقل سه روز قبل از تعویض خشک بماند (به هیچ عنوان خیس نشود). چندین پانسمان یدکی به شما داده می شود. زخم خود را به مدت هفت روز بپوشانید.

آیا فیستول سرطان است؟

فیستول منفذی است بین نواحی از بدن که به هم متصل نیستند ولی توسط فیستول بهم وصل می شوند. گاهی اوقات این عارضه می تواند ناشی از درمان سرطان باشد. به ندرت، فیستول می تواند در اثر رشد سرطان در ناحیه ای از بدن ایجاد شود. فیستول های ناشی از سرطان نادر هستند و ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا ایجاد شوند.

عوارض بعد از تجربه عمل فیستول مقعدی

مهم است که بیماران بتوانند چند روز پس از عمل جراحی استراحت کنند. در این مدت، آنها باید اجازه دهند بدن خود بهبود یابد و از نشستن یا راه رفتن بیش از حد خودداری کنند. بسیاری از بیمارانی که تجربه عمل فیستول را داشتند، پوشیدن لباس های گشاد را در دوران نقاهت راحت تر می دانند.

عوارض فیستول در کمتر از 10 درصد سرطان های روده بزرگ در نتیجه بیماری های پیشرفته موضعی رخ می دهد. بیماران مبتلا به عوارض فیستول معمولاً با خونریزی گوارشی و انسداد روده به پزشک مراجعه می کنند. در مقابل، بیمار ما با علائم غیر اختصاصی درد پهلو و خستگی مراجعه کرد.


آیا وازلین برای درمان بواسیر موثر است؟

وازلین چیست؟

وازلین نوعی ماده یا ژل می باشد که از مشتقات نفت می باشد. یعنی پایه اصلی ساختار این ماده ترکیب نفت و موم می باشد. این ژل با قابلیت های بالایی که دارد سالهاست مورد استفاده عموم برای درمان و بهبود انواع زخم ها، التهاب ها، سوختگی، پوستهای فرسوده و… به کار می رود.
ژل وازلین قابلیت نگه داشتن آب درون پوست را داشته و موجب حفظ رطوبت مورد نیاز آن است. این امر به گونه ای است که مردم تصور می کنند وازلین قابلیت پخش رطوبت را در پوست دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با انواع کاربرد های آن، و بخصوص نقش وازلین برای بواسیر آشنا شوید.

بواسیر چیست؟

بواسیر یا هموروئید نوعی بیماری مقعدی و ناحیه نشیمنگاهی میباشد که در اثر متورم شدن عروق ناحیه مقعد و رکتوم پدید آمده و دارای دو نوع هموروئید خارجی و داخلی می باشد. هموروئید با درد شدید، سوزش، خارش و گاهی خونریزی ناشی از بواسیر خونی همراه بوده که فعالیت های روزانه فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.
از آنجایی که این بیماری به راحتی قابل درمان و بازگشت به داخل نیست، بسیاری از روشهای درمانی از نتیجه مطلوبی برخوردار نبوده و گاهی موجب حاد شدن بیماری می گردند. درمان هموروئید با لیزر یکی از بهترین راه های بهبود این بیماری بوده و می تواند از نتایج خوبی برخوردار باشد.

وازلین برای بواسیر چه تاثیری دارد؟

همانطور که گفته شد، وازلین دارای کاربرد های فراوانی است که آن را به یک ماده محبوب تبدیل نموده. حال باید نقش آن را به طور اساسی در درمان بواسیر بررسی نماییم. همانطور که پیشتر گفته شد، بواسیر بیماری است که با متورم شدن عروق ناحیه راست روده و رکتوم به وجود می آید.
تنها درمان این عارضه که از نتایج خوب برخوردار است لیزر بوده و امکان بازگشت را تا حد زیادی کاهش می دهد. اگر بخواهیم نقش وازلین برای درمان بواسیر را بررسی نمایم، باید بدانید عمدتا وازلین برای درمان بواسیر یا از بین بردن آن هیچگونه نقش ندارد.
اما چرا برخی افراد برای هموروئید از وازلین استفاده می کنند؟ باید بدانید عمدتا وازلین در درمان بواسیر تاثیر ندارد و نمی تواند آن را از ریشه درمان کند اما در کاهش علائمی چون سوزش، خارش، التهاب، قرمزی، ترک خوردن بواسیر که بیرون زده است بسیار ماده موثری شناخته می شود.
البته بدانید این کاهش علائم موقت بوده و ممکن است با این کار و سرکوب کردن علائم سبب حاد شدن بیماری شوید.

منبه:کلینیک نشیمنگاه

آیا میتوان وازلین را درمان بواسیر دانست؟

وازلین یک ماده رطوبت بخش و چرب است که تنها می تواند پوست را مرطوب نگه دارد. حال چرا برخی افراد از وازلین برای درمان بواسیر استفاده می کنند؟ روشهای خانگی، تغذیه ای یا حتی دلیل استفاده وازلین به عنوان درمان هموروئید این است که زمانی که بیمار وازلین را بر مقعد خود استعمال می کند، با رطوبتی که این ماده ایجاد می کند، سبب نرم شدن پوست این ناحیه شده و علائم آن را کاهش می دهد.
همچنین باید دانست نمی توان این ماده را یک روش درمانی دانست و تنها می توان از آن به عنوان یک کاهش دهنده علائم یاد کرد.