لبخند سلامت

لبخند سلامت

به روز ترین مطالب پزشکی و روش های نوین تشخیص انواع بیماری
لبخند سلامت

لبخند سلامت

به روز ترین مطالب پزشکی و روش های نوین تشخیص انواع بیماری

درمان بواسیر با حبوبات

هنگام تلاش برای جلوگیری از ملتهب شدن توده های هموروئید، قانون اصلی این است که مطمئن شوید فیبر کافی دریافت می کنید.

شما می توانید دو نوع فیبر را از غذای خوراکی خود دریافت کنید: محلول و نامحلول. در حالی که نوع محلول آن یک ژل در دستگاه گوارش شما تشکیل می دهد و می تواند توسط باکتری های دوست هضم شود، فیبر نامحلول به حجیم شدن مدفوع شما کمک می کند.

لازم است بدانید که برای تقویت روده ها و داشتن سیستم گوارش سالم، به هر دو نیاز دارید.

مجله آشپزی تاپ کوکینگ بیان میکند؛ حبوبات دانه های خوراکی گیاهان هستند. آنها شامل لوبیا، عدس، نخود، سویا، بادام زمینی و نخود می باشند.

درمان بواسیر

آنها مملو از هر دو نوع فیبر هستند اما به خصوص نوع غنی آنها شامل نوع محلول است.

به عنوان مثال، ۱ فنجان (۱۹۸ گرم) عدس پخته تقریباً ۱۶ گرم فیبر دارد. این حدود نیمی از فیبر مصرفی توصیه شده است.

بیشتر بزرگسالان باید ۲۱ تا ۳۸ گرم در روز دریافت کنند، اگرچه ممکن است بسته به سن و جنسیت شما متفاوت باشد.

عدس و سایر حبوبات می‌ توانند مدفوع شما را حجیم کرده که این امر باعث می‌ شود هنگام رفتن به دستشویی زور بزنید. این مورد می تواند به پیشگیری از هموروئید یا کاهش علائم آن کمک کند.

غلات کامل

غلات کامل مانند حبوبات، به عنوان نیروگاه های تغذیه ای معرفی می شوند. این به این دلیل است که آنها جوانه، سبوس و اندوسپرم خود را که مملو از اجزای مفیدی مانند فیبر هستند، حفظ می کنند.

غلات کامل به خصوص غنی از فیبر نامحلول هستند. که به حرکت گوارش شما کمک می کند، در نتیجه می تواند به کاهش درد و ناراحتی مرتبط با بواسیر کمک کند.

به خاطر داشته باشید که غلات کامل فراتر از آرد و نان گندم کامل است. در حالی که اینها گزینه های خوبی هستند، این دسته شامل جو، ذرت، کینوا، برنج قهوه ای، چاودار کامل و جو نیز می شود.

درمان بواسیر

هنگامی که می خواهید علائم هموروئید را کاهش دهید، بلغور جو دوسر گزینه خوبی برای گنجاندن در رژیم غذایی خود است.

حاوی نوع خاصی از فیبر محلول به نام بتاگلوکان است که با عمل کردن مانند یک پروبیوتیک به میکروبیوم روده شما کمک می کند. پروبیوتیک ها به تغذیه باکتری های دوست در روده شما کمک می کنند.

هنگام خرید بلغور جو دوسر، به خاطر داشته باشید که پختن جو دوسر زمان بیشتری می برد اما کمتر فرآوری شده است.

کاربرد و اثر ملین چگونه است؟

ملین ها باعث ایجاد تغییراتی در سیستم گوارش شما شده که دفع مدفوع را برای آسان تر می کند. برخی از ملین ها باعث نرم تر شدن مدفوع می شوند. برخی دیگر از آنها عضلات روده بزرگ را تحریک می کنند تا مدفوع را در امتداد حرکت دهند. برخی از انواع هر دو را انجام می دهند. همه چیز به مورد مصرف بیمار بستگی دارد.

داروی ملین قوی برای درمان در خانه

استفاده از روان کننده ها به عنوان درمان های خانگی مختلف می تواند به مدیریت اسهال و یبوست کمک کند، مانند نوشیدن آب بیشتر، خوردن فیبر و… سایر روشهایی که در زیر به آنها اشاره کردیم. اگر درمان‌های خانگی کمکی نکرد، داروهای بدون نسخه و نسخه‌ای ذکر شده را با مشورت پزشک استفاده کنید.

تخم کتان

در واقع، بذر تخم کتان منبع غنی نوعی فیبر محلول است. فیبر محلول در آب حل شده و مدفوع را نرم تر و راحت تر دفع می کند. خوردن تخم کتان به رفع یبوست، تنظیم حرکات روده و شرایط گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر و بیماری دیورتیکولار کمک می کند.

هر یک قاشق چایخوری از تخم کتان سرشار از 2 گرم فیبر نامحلول و 1 گرم فیبر محلول می باشد. بذر این گیاه منبع مناسبی برای تامین پروتئین و امگا 3 است.

تخم کتان

روغن زیتون

روغن زیتون اکثرا به عنوان ملین خوراکی مفید است. بهتر است برای درمان مشکلات گوارشی، به پزشک معالج، مراجعه کرده و از دستورالعمل‌های او پیروی کنید. همچنین، مصرف روغن زیتون باید با توجه به نیاز و مقدار مصرف هر فرد تعیین شود.

در هر صورت، مصرف روغن زیتون به دلیل فواید بسیار زیادی که دارد، به عنوان یک بخش از رژیم غذایی سالم و مناسب توصیه می‌شود. گفته می شود زمانی روغن زیتون بهترین تاثیر خود را داشته که با معده خالی استفاده شود.

خاکشیر

دانه خاکشیر سرشار از فیبر محلول و نامحلول است. استفاده از آنها در طب سنتی ایران برای یبوست و سایر مشکلات گوارشی سابقه طولانی دارد. فیبر محلول در این دانه های قهوه ای رنگ باعث بهبود عملکرد روده و دفع راحت تر مدفوع می شود.

مطلب کامل

بهترین ورزش برای بواسیر یا هموروئید؛ درمان و بعد از عمل

انجام برخی ورزش ها می‌ تواند به بهبود بواسیر (ورزش برای بواسیر یا هموروئید) کمک کند، اما بیشتر ورزش‌ ها باید با دقت و با توجه به شرایط فرد انجام شود. ورزش‌ هایی مانند پیاده روی، شنا، یوگا و پیلاتس می‌توانند بهبود علائم بواسیر یا هموروئید کمک کنند. 

اما ورزش‌ های سنگین مانند وزنه‌ برداری و تمریناتی که بر ناحیه تناسلی تاثیر می گذارند، ممکن است عوارض بیشتری داشته باشند. همچنین، تغذیه مناسب و مصرف آب کافی نیز در درمان بواسیر بسیار مهم است. در هر صورت، قبل از شروع هر گونه برنامه ورزشی یا تغییرات در رژیم غذایی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین ورزش برای رفع بواسیر

https://omigo.ir/ بواسیر یکی از بیماری معمول شریانی در اطراف مقعد است.

ورزش برای مدیریت و رفع بواسیر میتواند مفید باشد. ورزش‌ هایی مثل پیاده‌ روی، شنا، و یوگا می‌ توانند بهبود عملکرد روده و ضربان قلب را تقویت کنند که این موارد می‌ توانند به پیشگیری از تشدید بواسیر کمک کنند. البته، قبل از هرگونه فعالیت ورزشی، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه یا جراح عمومی مشورت کنید.

از طرفی، ورزش‌ های سنگین مانند وزنه‌ برداری یا فعالیت‌ هایی که باعث فشار زیاد بر روی ناحیه مقعدی می‌ شوند، ممکن است وضعیت بواسیر را تشدید کنند، بنابراین باید دقت کافی را داشته باشید. 

هرگز فراموش نکنید که مشورت با یک پزشک یا متخصص تغذیه، همونطور که گفته شد، امری بسیار حائز اهمیت است. هر گونه تغییرات در برنامه ورزشی یا رژیم غذایی باید با نظر یک حرفه‌ ای صحت سنجی شود.

همچنین بخوانید: عمل جراحی بواسیر

ورزش برای هموروئید در دوران بارداری

بارداری یک دوره حساس و مهم برای هر مادری است و مواقعی که با بواسیر مواجه می‌ شوند، واقعاً ناراحت‌ کننده است. اما، برای راهنمایی در این باره، قصد داریم چند توصیه‌ مرتبط با ورزش و بواسیر در بارداری را به اشتراک بگذاریم.

در بارداری، بواسیر معمولاً ناشی از فشار اضافی بر روی رگ‌های خونی در مقعد به خصوص در ماه های دوم و سوم بارداری است. به همین دلیل، فعالیت‌ های ورزشی که فشار را کاهش دهند می‌ توانند مفید باشند.

ورزش‌ هایی که به رشد و تقویت عضلات در این دوره کمک می‌ کنند و فشار را از مقعد کاهش می‌ دهند، برای مثال پیاده‌ روی، شنا، یوگا، و حتی تمرینات تنفسی مثل تمرین تنفسی عمیق، می‌ توانند باعث بهبود عوارض بواسیر بارداری شده و آنها را از بین ببرند. 

فیبر چیست؟

فیبر نوعی کربوهیدرات است که بدن قادر به هضم آن نیست. اگرچه اکثر کربوهیدرات ها به مولکول های قندی به نام گلوکز تجزیه می شوند، فیبر نمی تواند به مولکول های قند تجزیه شده و در عوض هضم نشده از بدن عبور می کند. فیبر به تنظیم استفاده از قندها در بدن کمک کرده و به کنترل گرسنگی و قند خون نیز کمک می کند.

کودکان و بزرگسالان برای سلامتی سیستم گوارش خود به حداقل ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر در روز نیاز دارند، اما اکثر مردم در کشور ما تنها حدود ۱۵ گرم فیبر در روز دریافت می‌کنند. منابع عالی غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات کامل، حبوبات و آجیل هستند.

خواص فیبر برای بدن چیست؟

فیبر خوراکی به عنوان یک قسمت از غذاهای ما مصرف می شود و در جهت بهبود عملکرد دستگاه گوارش و حفظ سلامت بدن مفید است. برخی از فواید فیبر خوراکی عبارتند از:

فیبر چیست و چه خواصی دارد؟


حفظ سلامت دستگاه گوارش: فیبر خوراکی به عنوان یک نوع الیاف غذایی، باعث افزایش حجم محتوای روده می‌شود که باعث حرکت بهتر مواد غذایی در دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست، انواع بیماری‌های مقعدی مانند شقاق (یا شقاق کودکان)، بواسیر و سرطان روده کمک می‌کند.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی: مصرف فیبر خوراکی می‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول بد (LDL) در خون شود که این موضوع می‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

کنترل قند خون: فیبر خوراکی می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کرده و باعث جلوگیری از بروز دیابت و کاهش نیاز به انسولین در بیماران دیابتی شود.

حفظ وزن سالم: مصرف فیبر خوراکی می‌تواند باعث حس سیری و اشباع طولانی مدت در بدن شود که می‌تواند به کاهش وزن و حفظ وزن سالم کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی: فیبر خوراکی به عنوان یک نوع پروبیوتیک، باعث رشد باکتری‌های مفید در روده می‌شود که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

به طور کلی، مصرف فیبر خوراکی به عنوان یک قسمت مهم از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، می‌تواند به حفظ سلامت بدن کمک کند. برای بهره مندی از فواید فیبر خوراکی، می‌توانید از مواد غذایی غنی از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، غلات و حبوبات در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

انواع


فیبر خوراکی به دو نوع محلول و غیرمحلول تقسیم می‌شود که هر کدام فواید و خواص مختلفی دارند.

فیبر محلول: این نوع فیبر در آب حل می‌شود و گوارش را به سمت جذب آب و رطوبت هدایت می‌کند. برخی از منابع فیبر محلول عبارتند از: برنج قهوه ای، اسفناج، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، سیب، پرتقال، هلو، زردآلو و گیلاس.

فیبر غیر محلول: این نوع فیبر در آب حل نمی‌شود و به عنوان یک نوع الیاف خام در دستگاه گوارش حضور دارد. برخی از منابع فیبر غیر محلول عبارتند از: غلات، نخود، لوبیا، نخود فرنگی، بادام، بادام زمینی و بادام زمینی.

کدام بیماری‌های گوارشی به دلیل کمبود فیبر در رژیم غذایی ایجاد میشوند؟

کمبود فیبر در مواد غذایی می‌تواند منجر به برخی از بیماری‌های گوارشی شود. در زیر به برخی از این بیماری‌ها اشاره کردیم:

یبوست: یبوست یا حرکات کند روده‌ای یکی از عارضه‌های شایعی است که به دلیل کمبود فیبر در رژیم غذایی ایجاد می‌شود. فیبر از طریق افزایش حجم مدفوع و تسریع در عبور آن از روده، به کاهش مشکل یبوست کمک می‌کند. مصرف مواد غذایی پر فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، کنجد، لوبیا و نخود به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. در صورت ایجاد بواسیر استفاده از شیاف آنتی هموروئید می‌تواند موثر باشد.

سنگ کلیه: مصرف کم فیبر و آب کم می‌تواند عاملی اصلی برای ایجاد سنگ کلیه باشد. فیبر در جلوگیری از تشکیل سنگ‌های کلیه موثر بوده و باعث افزایش حجم ادرار و کاهش غلظت مواد معدنی است. در صورت بروز این بیماری، مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند سبزیجات و میوه‌ها بسیار مهم است.

دیابت نوع ۲: مصرف مواد غذایی فیبردار می‌تواند در کنترل قند خون در دیابت نوع ۲ مفید باشد. فیبر کمک می‌کند که گلوکز به طور آهسته‌تر در بدن جذب شده و باعث کنترل بهتر قند خون می‌شود. مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و دانه ها، که حاوی فیبر می‌باشند، به این مورد کمک می‌کند.

بیماری دیواره روده: کمبود فیبر در رژیم غذایی می‌تواند عامل ایجاد بیماری دیواره روده باشد. فیبر باعث افزایش حجم مدفوع و تسهیل در عبور آن از روده می‌شود و از تماس طولانی با مواد ضایعاتی در دیواره روده جلوگیری می‌کند. این موضوع می‌تواند به جلوگیری از تشکیل دیواره روده و همچنین به بهبود علایم بیماری کمک کند.

بنابراین، مصرف مناسب فیبر در رژیم غذایی می‌تواند در پیشگیری و کنترل برخی از بیماری‌های گوارشی بسیار مفید باشد. برای اطلاعات دقیق‌تر درباره مواد غذایی حاوی فیبر و مقدار مصرف آن، می‌توانید به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید.

https://www.boursenews.ir/fa/news/275551/%D9%81%DB%8C%D8%A8%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF